حتما برای شما هم پیش آمده که احساس کنید به اندازه کافی از پس کارهایتان برنیامدهاید. آیا میدانید در هفته چند روز کار موثر انجام میدهید؟ انسانها به طور متوسط ۴۵ ساعت در هفته کار میکنند؛ تحقیقات نشان داده در آمریکا از این ۴۵ ساعت کار ۱۶ ساعت آن غیر مفید است. در ایران مرکز پژوهشهای مجلس اعلام کرد که در خوشبینانهترین حالت، ساعات کار مفید در هر روز حداکثر ۲ ساعت است که میزان هفتگی آن به بیشتر از ۱۱ ساعت نمیرسد. در چنین شرایطی برای پیشرفت شغلی چه باید کرد؟
همه ما میتوانیم کارهای زیادی به انجام برسانیم؛ اما به این معنی نیست که باید معتاد به کار شویم. بلکه تنها باید بتوانیم هم موثر باشیم و هم توازن کار و زندگی را رعایت کنیم و در ضمن برای پیشرفت شغلی نیز حتما به این موضوع نیاز داریم. اما چگونه پیشرفت کنیم؟
در زیر ۳ پیشنهاد بر اساس تحقیقات و نظرات افراد پر بازده ارائه شده است:
۱. خلق و خویتان را تنظیم کنید
اغلب ما به شغل و کار مانند رباتها نگاه میکنیم: برایمان کار تعریف میشود و کار را باید انجام دهیم. ما قدرت عظیم احساسات را نادیده میگیریم. احساسات شما به شدت بر روی عملکرد شما موثرند. اگر شما روز را با آرامش شروع کنید کارها را با تمرکز و درست انجام خواهید داد. آرامش در شروع روز بیش از چیزی که فکر میکنید موثر است. برای داشتن صبح بدون تشنج برنامه ریزی روزانه داشته باشید. البته اگر میخواهید فرد مفیدی باشید و پیشرفت شغلی داشته باشید.
تیم فیرس (Tim Ferriss) میگوید: «من سعی میکنم ۸۰ تا ۹۰ دقیقه ابتدای هر روزم تا حد ممکن یک شکل باشد. من فکر میکنم یک روال مشخص برای احساس امنیت و کنترل بر خود ضروری است؛ این موضوع سبب کاهش استرس میشود.»
تحقیقات نشان میدهد که نحوهای که شما روز را آغاز میکنید بر بهرهوری شما و در نتیجه پیشرفت شغلی شما تاثیر چشمگیری دارد.
۲. پیشرفت شغلی میخواهید؟ ابتدای روز گوشیتان را چک نکنید
برای بعضی از مردم این غیر ممکن است و نمیتوانند تصور کنند که وقتی از خواب بیدار میشوند تلگرام، وایبر، فیسبوک، ایمیل و … را چک نکنند. اگر با افراد موفق حرف بزنید حتما درخواهید یافت که هیچ کدام این کار را نکردهاند.
در این وضعیت شما هدف روزتان را خودتان مشخص نمیکنید بلکه به اهداف دیگران عکس العمل نشان میدهید.
اثراتی که این کار میتواند بر شما داشته باشد:
- برای شما ایجاد استرس خواهد کرد.
- می تواند موجب منفعل شدن شما شود
- می تواند موجب اعتیاد شما شود، حتی بیشتر از سیگار و الکل
- این کار حتی می تواند موجب کاهش IQ یا ضریب هوشی شما بشود.
برای پیشرفت شغلی نیاز دارید که صبح را بدون استرس و تشویش ذهنی آغاز کنید.
۳. نباید همه کارها را انجام دهید
همه میپرسند: «چرا به همه کارهایشان نمیرسند» اما این سوال یک جواب خیلی ساده دارد: شما کارهای خیلی زیادی را میخواهید انجام دهید.
اگر به دنبال پیشرف شغلی هستید. قبل از اینکه بپرسید چگونه کاری را مفیدتر انجام دهم، از خودتان بپرسید: «آیا اصلا لازم هست این کار را بکنم؟» جالب است که ما همه درباره کمبود زبان مینالیم اما طوری اولویت بندی میکنیم که انگار زمان بیپایان است. البته یادتان باشد در هر صورت شما باید یاد بگیرید که چگونه زمان خود را مدیریت کنید. در این زمینه دوره آموزشی «مدیریت زمان» میتواند کمک مطلوبی به شما بکند. پیشرفت شغلی نیازمند این است که بدانید چه کاری لزوم به انجام دارد.
ادی هاول، استاد سابق هاروارد میگوید: «تمرکز در واقع قبل از هر چیزی محدود کردن تعداد گزینههایی است که شما در برابر خودتان قرار میدهید». اما اینجا یک سوال پیش میآید: چه گزینههایی باید حذف شوند؟ برای پاسخ به این پرسش باید در نگرش خود تغییری ایجاد کنید.
«وقتی صبح از خواب بیدار میشی، بدون میخوای چیکار کنی». این جمله را آنقدر با خود تکرار کنید که برایتان درونی شود. این یکی از مهمترین نکات در موفقیت در روز و پیشرفت شغلی است. دان پارک بیان میکند: «یک مسیر مشخص برای خودتان بسازید. بدانید کی کارتان تمام میشود. سعی کنید روزهای کاری تان را هم مثل هم تمام کنید. از کارهای که نیاز دارید فردا انجام بدهید لیستی تهیه کنید. نوشتن آنچه که فردا باید انجام بدهید یک مزیت دیگر هم دارد که اضطراب را کاهش میدهد و به شما کمک میکند از عصرتان لذت ببرید.»